Posted by Unknown
| 09:27
Jangkitan virus, trojan, worm dan sebagainya ialah perkara biasa yang perlu dihadapi oleh semua pengguna peranti termasuklah komputer, mobil dan sebagainya. Untuk itu, penyelesaian mudah bagi masalah ini ialah penggunaan antivirus.
Jangkitan virus, trojan, worm dan sebagainya ialah perkara biasa yang perlu dihadapi oleh semua pengguna peranti termasuklah komputer, mobil dan sebagainya. Untuk itu, penyelesaian mudah bagi masalah ini ialah penggunaan antivirus. Ramai yang sedar kepentingannya dan risiko terhadap data, tetapi kurang tahu kepenggunaannya.

Faktor-Faktor Utama

Komputer selalu dijangkiti dengan mudah. Ada beberapa faktor utama yang menyebabkan perkara ini berlaku. Ia termasuklah :

a.       Perisian, program atau fail yang anda telah atau sedang muat turun.

b.      Mana-mana removable drive yang disambung ke dalam komputer.

c.       Daripada pop-up pelbagai laman web.

d.      Jangkitan perkongsian fail dalam rangkaian.

Sering kali apabila perkara ini berlaku, pengguna jarang menyedarinya di peringkat awal. Apabila sampai suatu tahap data-data penting mulai rosak dan tidak dijumpai, ia sudah tidak boleh dirawat lagi. Jadi, ketahui tanda-tanda awal komputer anda sudah dijangkiti.

a.       Komputer bekerja dengan terlalu perlahan sejak kebelakangan ini
b.      Selalu memaparkan mesej ralat fatal.
c.       Menghalang daripada menjalankan atau akses bagi beberapa program / folder / program khusus.
d.      Fail / folder / program disembunyikan atau hilang secara automatik daripada sistem anda.
e.       Berlaku kejanggalan nama label kepada fail / folder / program anda.
f.       Banyak simbol-simbol pelik atau tanda-tanda ketika sistem berjalan.
g.       Frozen atau tugas anda terus terganggu secara tiba-tiba.
h.      Fail yang dijangkiti pada sistem anda terpapar jelas setelah pengimbasan dilakukan oleh perisian                    antivirus.

Mengatasi Jangkitan Pada Komputer

Ini ialah cara-cara yang biasa untuk mengetahui sama ada komputer anda dijangkiti dan anda turut memerlukan kaedah terbaik untuk mengekalkan pencegahan. Jika anda memasang perisian antivirus yang baik, amaran akan diberikan untuk dikuarantin atau dihapuskan.

Antivirus Mana Yang Terbaik?

1.      Prestasi sistem & kelajuan imbasan

Pengguna yang cerewet akan melihat aspek prestasi dan kelajuan imbasan sebagai faktor pemilihan utama. Kesan kelajuan imbasan dan prestasi sistem perisian yang dipasang pada komputer akan menjadi penyebab utama sesetengah perisian antivirus tidak menjadi pilihan.

2.      Ciri dan pelaksanaan

Kita semua kadang kala lebih selesa untuk menggunakan program percuma yang boleh didapatkan daripada internet. Tetapi, titik keseluruhan pada sekuriti adalah perlu untuk merangkumkan kesemua aspek keselamatan. Jadi, mana-mana perisian yang memiliki perlindungan menyeluruh dan ciri tambahan sangat sesuai untuk dimiliki.

3.      Harga

Kebanyakan antivirus menawarkan pelan langganan tahunan. Oleh itu, anda perlu melihat apa yang ditawarkan oleh perisian tersebut. Jika berbaloi dengan harga yang ditawarkan, serta tempoh penggunaan yang panjang, ia boleh dipertimbangkan.

4.      Kepenggunaan

Jika antivirus memerlukan kemahiran khas untuk mengendalikannya, pengguna akan mulai terasa terbeban. Arahan-arahan untuk klik dan mesej yang terlalu kompleks mungkin mengakibatkan pengguna melumpuhkan atau membuang sistem penting. Oleh itu, mana yang menawarkan penggunaan yang lebih mudah, lebih baik.

5.      Perlindungan komprehensif

Semua domain komputer, fail dan elemen rangkaian berpotensi diserang dan perlu berada di bawah perlindungan. Perisian ini diharap akan dapat mengesan kod berniat jahat dan melindungi semua saluran pencerobohan mungkin (e-mel, WWW, FTP dan sebagainya) yang cuba masuk ke dalam komputer dan rangkaian.

6.      Kualiti perlindungan

Mana-mana antivirus yang paling canggih adalah tidak berguna jika tidak dapat menyediakan tahap yang memerlukan perlindungan daripada program berniat jahat. Anti-virus perlu menahan persekitaran yang agak agresif yang sentiasa membangun, seiring dengan virus baru, worm, Trojan yang akan menjadi lebih kompleks daripada versi mereka sebelum ini.

Ada beberapa langkah yang perlu diambil bagi memastikan perisian antivirus yang bakal anda pilih nanti memiliki keserasian optimum dan mampu bekerja dengan baik.

LANGKAH PERTAMA : Semestinya anda perlu memilih berdasarkan sistem operasi komputer (OS) sekarang yang sedang digunakan.

LANGKAH KEDUA : Bagaimanakah kadar penggunaan komputer anda seharian? Adakah anda seorang penyunting video atau pereka letak majalah? Atau anda hanya sekadar melayari internet dan penggunaan ringan. Setiap perisian antivirus turut memiliki pengkhususan tersendiri dan bergantung pada kebolehan dan kelebihan spesifikasi komputer anda.

LANGKAH KETIGA : Senaraikan perisian antivirus mana yang terbaik dan gunakan versi percubaan terlebih dahulu setelah memiliki pilihan. Tumpukan pada konsistensi pengesanan, penghapusan dan ciri-ciri tambahan lain yang ditawarkan perisian tersebut.

Sumber : majalahpc.