Posted by Unknown
| 03:15
Pusat PERMATApintar Negara adalah satu-satunya pusat kecemerlangan di Malaysia yang bertanggungjawab mengenalpasti pelajar-pelajar pintar dan berbakat dari seluruh tanah air dan memberikan mereka peluang untuk mengembangkan potensi dan bakat mereka.
Usaha ini perlu dijalankan kerana pelajar-pelajar ini adalah aset negara yang sangat berharga. Kegagalan mengenalpasti pelajar-pelajar ini boleh menyebabkan negara kehilangan tenaga kerja yang sangat berharga, samada kerana mereka tercicir dari arus pendidikan, atau mereka berhijrah ke negara luar yang menawarkan ganjaran serta peluang pendidikan yang lebih baik.
Malaysia memerlukan lebih ramai pakar-pakar saintis, teknokrat, pemikir, dan nobel laureate di masa akan datang sebagai persediaan untuk menghadapi cabaran yang tidak terfikir oleh masyarakat hari ini. Semoga ada di antara lulusan pusat ini yang dapat memenuhi keperluan berkenaan.
Serba sedikit maklumat mengenai pusat ini, program-program yang dijalankan dan kegiatan pelajar boleh didapati di sini. Hubungi kami sekiranya memerlukan maklumat tambahan. 

Untuk Maklumat Lanjut sila kunjungi laman web http://www.ukm.my/permatapintar/